Update: van Porto naar Lissabon - Reisverslag uit Faro, Portugal van Caro Cools - WaarBenJij.nu Update: van Porto naar Lissabon - Reisverslag uit Faro, Portugal van Caro Cools - WaarBenJij.nu

Update: van Porto naar Lissabon

Door: Caro

Blijf op de hoogte en volg Caro

13 Augustus 2015 | Portugal, Faro

Iets meer dan een week geleden zag ik dan eindelijk de rest van de fam weer! Ik had 's ochtendsvroeg de trein vanuit Faro naar Porto gepakt en had 30 minuten lang mijn loodzware koffer door Porto gesleept naar het hotelapartement. Daar stonden ze al op mij te wachten en mijn vakantie kon beginnen! Geen 40-urige werkweken meer, zoals de afgelopen vier weken het geval waren, maar gewoon alleen maar doen wat we willen. Diezelfde avond hebben we heerlijke Francesinha gegeten. Een echte specialiteit uit Porto, naast de Port. Het is een soort tosti met onder andere kaas, worstjes, ham, biefstuk en steak tussen de twee sneeën brood en als topping een spiegelei en nog heel wat lagen kaas. Dit alles wordt overgoten met een saus waarvan het recept per restaurant uniek is en ook hartstikke geheim. Het was ontzettend vullend, maar ook ontzettend lekker. Een goed begin van de vakantie!

Dag twee in Porto werd de echte toeristendag. Alle bijzondere kerken, alle Harry Potter gerelateerde dingen (want Porto bleek een grote inspiratiebron te zijn voor JK Rowling, die hier heeft gewoond), én een porttour door Cálem vulden zo de hele dag! Heel anders dan Lissabon en al helemaal heel anders dan Faro, maar wel een mooie stad. Vol kleine trappetjes, huizen in nissen, kleuren en Port.

De volgende dag trokken we de binnenlanden van de Costa Verde in. Langs de druivenplantages en de portplantages. Tijdens de tour gister werden de verschillen uitgelegd tussen port en wijn en werd ook verteld hoe dit dan groeide op de plantages. Het was leuk om meteen die nieuwe kennis te gebruiken terwijl we daar tussen de druivenranken door reden.

De dag erna was het tijd om onze spulletjes weer te pakken en gingen we opweeg naar Lissabon. Eerst stopten we bij de zoutpannen in de buurt van Aveiro. We mochten erlangs lopen, met onze handen voelen hoe zout het water was en aan het eind mochten we er zelfs doorheen lopen! Heel gaaf om te zien hoe nog helemaal handmatig, met een proces van verdamping, zout wordt gewonnen uit zeewater. Vervolgens zijn we verder gereden naar Aveiro wat het kleine Venetië van Portugal wordt genoemd. Alleen maar grotere versies van de gondels deden Aveiro iets op Venetië laten lijken, maar verder eigenlijk helemaal niks. Wel was het een hele leuke stad om doorheen te slenteren, winkeltjes te bekijken en te genieten van het weer. Na een paar uur gingen we terug de auto in en onze volgende stop was Coimbra: de universiteitsstad. En tevens ook de stad waar JK Rowling haar idee voor de uniformen van Zweinstein op deed haha. 's Avonds laat kwamen we aan in Lissabon en morgen zou onze eerste echte dag daar zijn.

Onze eerste dag in Lissabon was ook weer een toeristendag! Bijzondere kerken (bij een kerk waren alle ornamenten en versieringen weggebrand, zodat alleen een naakte kerk overbleef. Een kerk had geen dak meer door een aardbeving en een kerk had de duurste kapel ter wereld), mooie miradouras (uitzichtpunten zoals het kasteel en een grote lift) en leuke funicularen die ons naar geheimen parken brachten. De vorige keer in Lissabon had ik niks van deze 'toeristische’ dingen gezien, dus ook ik zag een hele nieuwe kant van Lissabon, heel leuk!

Dag twee begonnen we in Belem, waar we rustig hebben rondgeslenterd. De tram liet lang op zich wachten voordat we terug gingen naar het centrum en vanuit hier naar het Oceanarium gingen. Mijn broertjes waren helemaal door het dolle heen en wisten elke vis te benoemen die ze daar zagen, en dat waren er nog al wat… Geen idee waar ze die kennis nu weer hebben opgedaan maar ik stond er met open mond naar te kijken… Die avond heb ik mama The Faces of the Blue Wall laten zien en er staat daar geloof ik echt een Banksy tussen!

Onze laatste dag in Lissabon zijn we opzoek gegaan naar een andere beschilderde muur waar ik ergens over had gelezen. Deze muur was minder mooi dan de Blue Wall, maar ook ontzettend mooi om te zien. Er zaten meer politiek getintere schilderingen tussen, maar ook mooie afbeeldingen van Einstein, Marilyn Monroe, Mister Bean en Tupac. Die middag ben ik naar het tegelmuseum geweest en daarna hebben we nog even door de winkelstraat gelopen. 's Avonds aten we heerlijke tapas en ging ik nog wat drinken met een workawayer van het hostel die toevallig ook in Lissabon was. Alweer onze laatste avond in Lissabon, voor we verder gaan naar de Algarve….

  • 14 Augustus 2015 - 09:16

    Mieke:

    Leuk weer om te lezen, veel plezier en groetjes ook aan de familie. Jan & Mieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Caro

Hee! Ik ben Caro, 17 jaar en gek op reizen. Het liefst zou ik de hele wereld over gaan, en wie weet gebeurd dat ooit nog. Verder ben ik veel te vinden in dansstudio's, achter de camera, al schrijvend of wanneer ik samen ben met mijn vriendinnen. Ik hou jullie op de hoogte! Liefs,

Actief sinds 08 Feb. 2013
Verslag gelezen: 474
Totaal aantal bezoekers 27810

Voorgaande reizen:

25 Juli 2016 - 13 Augustus 2016

Namibië

06 Juli 2015 - 02 Augustus 2015

Caro goes Faro

16 Maart 2015 - 24 Maart 2015

Studiereis New York

23 Juli 2014 - 06 Augustus 2014

Roadtrip IJsland

15 Oktober 2013 - 21 Oktober 2013

Moskou

27 Juni 2013 - 05 Juli 2013

Kos, Griekenland

10 Februari 2013 - 17 Februari 2013

Lapland

Landen bezocht: