Maandag 11 februari 2013 - Reisverslag uit Salla, Finland van Caro Cools - WaarBenJij.nu Maandag 11 februari 2013 - Reisverslag uit Salla, Finland van Caro Cools - WaarBenJij.nu

Maandag 11 februari 2013

Door: Caro Cools

Blijf op de hoogte en volg Caro

11 Februari 2013 | Finland, Salla

Vanochtend om vijf uur werd ik snel wakker gemaakt: het noorderlicht was te zien. Over mijn pyjama heb ik mijn skibroek aan getrokken, en daarover heen de overal die we van hier hadden. Op de weg stond Hans al met zijn statief en camera's foto's te maken. Een soort witte mist kwam op in het noorden. Ontzettend mooie foto's hebben we gemaakt, op de foto's ziet het licht groen. Helaas gingen om zes uur de straatlantaarns aan en gingen we terug naar ons huisje. Nog even slapen en daarna gezellig met z'n alle ontbijten.
Na het ontbijt zijn we naar Sallatunturin gelopen, onderweg echt schitterende foto's gemaakt. Ondanks dat het -20 graden was liepen we met onze jassen open, zo'n ontzettend warm hadden we het.
Na de lunch was het zover: de rendiertocht! Wat een ontzettend vrolijke beesten! Max en ik zaten samen in een slee en ons rendier heet Räikkönen. De tocht was vijf kilometer en het was echt geweldig! Elk rendier had wel iets karakteristieks, zo was die van mama en Tijn erg lui en was de onze juist het snelst. Hij was ook de enige die nog echt een 'man' was (dus niet gecastreerd), daardoor had hij geen gewei meer. Drie stops hebben we gemaakt. Tijdens de eerste stop mochten we de vrouwtjes- en kinderrendieren voeren met rendiermos. We mochten niet voorover leunen, dan konden we het gewei namelijk in ons gezicht krijgen. De tweede stop was een fotostop waarbij we met onze eigen rendieren op de foto konden gaan. Tijdens de derde stop stookten we een groot vuur in een kota (soort huisje dat iets weg heeft van een indianen tippi) waarin we op een stok geprikte worstjes roosterden. Ook twee ketels werden boven het voor gehangen voor koffie (black tea pot), thee en chocomelk. Erbij kregen we een typisch Fins koekje dat in de koffie gedoopt moest worden. Echt heerlijk! Vervolgens kregen we nog een rendierrijbewijs en een kettinkje met daaraan een stukje gewei. Helaas was toen de tocht al bijna voorbij. Enkel moesten we terug naar de receptie en toen was het gedaan. Wat was dat een geweldige tocht!
Vannacht zetten we een paar keer de wekker om het noorderlicht weer te gaan spotten!

  • 12 Februari 2013 - 07:51

    ZUIPlap:

    Wij hebben in Eindhoven ook een geblesseerd rendier........Toivonen! Heel karakteristiek, hij scoort te weinig en maakt te veel overtredingingen! Klinkt wel allemaal heel vet, grappige jongens die LAPPEN! Hebben jullie ook al rendier gegeten? Of hebben jullie Rudolph al gezien? De kerstman?

  • 12 Februari 2013 - 16:46

    Suuk:

    Hey Caat,
    Kwam via Rianne erachter dat je een blog bijhoudt tijdens je reis: had het uiteindelijk ook niet anders verwacht! Wow, wat een mooie foto's en zo gaaf allemaal! Ik kijk al uit naar je volgende blogpost ;)
    Heel veel plezier en groetjes aan iedereen daar,

    Liefs Suuk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Caro

Hee! Ik ben Caro, 17 jaar en gek op reizen. Het liefst zou ik de hele wereld over gaan, en wie weet gebeurd dat ooit nog. Verder ben ik veel te vinden in dansstudio's, achter de camera, al schrijvend of wanneer ik samen ben met mijn vriendinnen. Ik hou jullie op de hoogte! Liefs,

Actief sinds 08 Feb. 2013
Verslag gelezen: 291
Totaal aantal bezoekers 27868

Voorgaande reizen:

25 Juli 2016 - 13 Augustus 2016

Namibië

06 Juli 2015 - 02 Augustus 2015

Caro goes Faro

16 Maart 2015 - 24 Maart 2015

Studiereis New York

23 Juli 2014 - 06 Augustus 2014

Roadtrip IJsland

15 Oktober 2013 - 21 Oktober 2013

Moskou

27 Juni 2013 - 05 Juli 2013

Kos, Griekenland

10 Februari 2013 - 17 Februari 2013

Lapland

Landen bezocht: