Zondag 10 februari 2013 - Reisverslag uit Salla, Finland van Caro Cools - WaarBenJij.nu Zondag 10 februari 2013 - Reisverslag uit Salla, Finland van Caro Cools - WaarBenJij.nu

Zondag 10 februari 2013

Door: Caro Cools

Blijf op de hoogte en volg Caro

10 Februari 2013 | Finland, Salla

Wauw, echt wauw. Geen andere woorden komen in mijn hoofd op wanneer we uit het vliegtuig stappen en in Lapland zijn.
Vannacht waren we om twaalf uur vertrokken en iets na tweeën kwamen we al aan op Schiphol. Daar was ook de rest van de familie en al snel waren we ingecheckt en hadden we alle koffers, skies en de slee ingeleverd. Ondertussen begon het hevig te sneeuwen waardoor de vlucht iets later ging. Uiteindelijk vloog het vliegtuig om zeven uur weg, met een uurtje vertraging. Nog even heerlijk geslapen en al snel begonnen we met dalen. Het oneindige witte wolkendek maakte plaats voor hoge boomtoppen die bedekt zijn met sneeuw en hier en daar een huis. Verder was er één weg te zien en een fabriek, dit was de grote stad Kuusamo waar we zouden landen. Het vliegveld van Kuusamo is niet te vergelijken met Schiphol; een landingsbaan gelegen in de sneeuw en een aankomsthal met twee lopende banden voor de bagage. Verder helemaal niks.
We werden opgewacht door iemand van Voight travel en met de bus waren we binnen twee uur in Salla. Hier werd eerst algemene informatie gegeven over de activiteiten van komende week. Het programma voor ons is: maandag rendiertocht, dinsdag sneeuwscooter tocht, woensdag husky safari en donderdag een wandeltocht in de sneeuw en met ijsvissen. Bij bijna elke activiteit wordt er onderweg nog koffie, thee, chocomelk gedronken en worden worstjes op een kampvuur geroosterd. Klinkt echt geweldig. Naast deze vier activiteiten hebben we ook nog wat andere dingen op het oog die we misschien nog gaan doen. Een lappenavond, een avond met allemaal typisch Laps eten, en een noorderlicht jacht met behulp van rendieren.
Na in onze appartementen te zijn aangekomen, en wauw wat zijn die ruim, en snel de bagage naar binnen te hebben gesjouwd, zijn Hans, Max en ik naar een fotocursus gegaan. Een Nederlander die al dertien jaar hier woont gaf een cursus over het fotograferen van het noorderlicht. Zo moet de camera altijd op een statief staan. De camera moet ingesteld zijn op M (manual), de groothoek moet zo wijd mogelijk, de ISO-waarde op 400 en de sluitertijd op 30 seconde. Verder werden er nog allemaal tips gegeven over wat je moest doen als de foto's te donker waren (verhoog de ISO-waarde) en voor als ze te licht zijn (sluitertijd verkleinen en ISO-waarde eventueel ook nog verkleinen). De afgelopen nachten is het noorderlicht goed te zien geweest, dus vanavond en anders morgenvroeg of morgenavond gaan we eens kijken of we wat geleerd hebben van de fotocursus(:
Inmiddels zijn we terug in het huisje en is de temperatuur gedaald naar -20C. Mijn tenen voelen bevroren aan en het is ijs en ijskoud als je stilstaat. Mama en Marloes zijn aan het koken terwijl de rest op zit te warmen. Vanavond waarschijnlijk vroeg slapen en morgen gaan we rendieren zien!

• 11 Februari 2013 - 11:04

Angela:

Helemaal blij werd ik toen ik je berichtje op mijn beeldscherm verschijnen zag! Het klinkt allemaal zo ontzettend gaaf, een husky tocht; wauw!