donderdag 17 oktober 2013 - Reisverslag uit Salla, Finland van Caro Cools - WaarBenJij.nu donderdag 17 oktober 2013 - Reisverslag uit Salla, Finland van Caro Cools - WaarBenJij.nu

donderdag 17 oktober 2013

Door: Caro Cools

Blijf op de hoogte en volg Caro

17 Oktober 2013 | Finland, Salla

Vanochtend zijn we naar het oude arbat vertrokken.  Hier zijn we eerst naar de Christus verlossers kathedraal geweest. Dit was de eerste kathedraal die ik zag waarbij je ook kaarsen aan kon steken. Dit leek ook wel de enige kathedraal die er niet alleen voor de pracht en praal stond, want hij was van binnen absoluut prachtig, maar waar ook veel mensen naartoe kwamen om te bidden. Vanuit hier zijn we naar schuin tegenover gelopen waar de Galery of 19th and 20th century of European and American art is. Veel schilders die ik kende vanuit de kunstgeschiedenis lessen hingen hier en het was leuk om na al die lessen nu eens die werken in het echt te zien. Een paar schilderijen van Van Gogh hingen er en een beeld van Rodin dat ooit in mijn toets voorkwam. Ook zagen we Monet, Manet, Pisarro, Picasso, Gauguin en nog veel meer kunstenaars hangen.  Sommige schilderijen waren in het echt nog mooier dan op het computerscherm, anderen vond ik iets minder. Na een paar uur waren we er doorheen gelopen en liepen we de straat verder af naar Arbat plein, zo de Oude Arbat op, ookwel Arbat Oelitsa genoemd. Hier doken we snel allerlei souvenier winkeltjes in, waar ik een heel mooi magneetje heb gekocht met een danseres. Heerlijk echt Russisch zijn we gaan eten bij My My. Net zoals gister weer een lopend bufet met Russische uitleg waar we dus niks van snapte. Een heerlijke bieten soep, een soort gehaktbal in tomatensaus, rustirondjes, vlees in deeg en een heerkijke koek met glazuur iets toe. Nadat we helemaal vol zaten zijn we de rest van de straat uitgelopen naar het metrostation. Met de metro gingen we naar het Bolsjoi theater. Wat is dat groot! We wilden binnen gaan kijken maar helaas zaten de deuren op slot. Toen we aan de deuren stonden te rammelen kwam er een man naar ons toe met de vraag of wij nog kaartjes voor de ballet voorstelling van vanavond willen. Natuuelijk wilden we dat! Na een beetje afdingen kwamen we op ongeveer 30 euro uit, wat echt spotgoedkoop is voor het Bolsjoi. Zo slim als we waren lieten we bij de echte kaartverkoop even ons kaartje op echtheid checken. En toen hadden we opeens nog maar een uurtje om te eten. Twee straten verder zat een pizzeria waar we snel een heerlijke pizza naar binnen schoven voordat we weer terug gingen naar het theater. Toch was het nog even spannend of we echt binnen zouden komen en het lukte! Ons geluk kon echt niet meer op. Zelfs niet toen we op onze plaatsen aankwamen.  Op het derde balkon, vijf hoog dus, helemaal aan de rechter zijkant van het podium. Als we op onze stoel zaten zagen we net de bovenkant van het gordijn...
Stiekem een rij naar links op geschoven en de hele voorstelling hebben we gestaan. Maar wat was dat het waard zeg! Spartacus werd opgevoerd door het Bolsjoi ballet zelf. De groepen romeinen en slaven maakten enorme indruk als ze met zijn allen op het podium stonden en de solo's van Spartacus zaten vol ingewikkelde grote sprongen. Echt geweldig gewoon! Het theater zelf was ook echt schitterend.  Een grote kroonluchter hing in het midden en rood fluwelen gordijnen en fluwelen  stoelen stonden op het balkon. De balkons waren met goud afgezet en het was het grootste theater dat ik ooit gezien had.
Helemaal moe van het staan kwamen we gisteravond thuis en vielen zo in slaap.

• 24 Oktober 2013 - 12:08

Mieke:

Nou Caro mooi om te lezen, zijn jullie met school of met fam.? Veel plezier nog. Groetjes Mieke & Jan