15 oktober 2013 eerste dag in Moskou! - Reisverslag uit Salla, Finland van Caro Cools - WaarBenJij.nu 15 oktober 2013 eerste dag in Moskou! - Reisverslag uit Salla, Finland van Caro Cools - WaarBenJij.nu

15 oktober 2013 eerste dag in Moskou!

Blijf op de hoogte en volg Caro

15 Oktober 2013 | Finland, Salla

Gister middag zijn we vanaf Maastricht nezegar Amsterdam getreind en vanaf schiphol zijn we naar München gevlogen, heerlijk geslapen in het vliegtuig en voor ik het wist waren we alweer geland. Snel moesten we naar de gate om het vliegtuig naar Moskou niet te missen. Tijdens deze vlucht kregen we vliegtuigeten! Voor het eerst en de pasta smaakte nog best lekker ook. Rond half drie, lokale tijd, landden we en daar stond een taxi al op ons te wachten. Om kwart voor vier stonden we dan bij het appartement en na even kennis te hebben gemaakt en na een korte rondleiding gingen we heerlijk slapen.
We ontbijten vrij laat en vervolgens neemt Anouks vader ons mee naar zijn kantoor waar we een groots uitzicht over een deel van Moskou hebben. We zien zelfs torentjes van het Kremlin! We besluiten om naar het Kremlin te lopen zodat we meteen iets van de stad zien. Bij de eerste bank stoppen we even want met alleen euros op zak kom je in Rusland niet ver. En toen werden onze passen niet geaccepteerd en weer niet geaccepteerd en weer niet. Uiteindelijk hebben we de euros die we bij ons hadden omgewisseld naar rubels en konden we verder naar het Kremlin. Toen we over de brug over de Moskou rivier liepen hadden we al een schitterend uitzicht over het hele Kremlin, snel een aantal foto's gemaakt en toen verder gelopen. Tijdens het kopen van een toegangskaartje merk je opeens hoe vreselijk onhandig de taalbarrière is. Zij spraken geen Engels, wij geen Russisch. Een kaartje kopen voor de kathedralen van het Kremlin en voor de wapenkamer was dan ook niet mogelijk. We kozen voor vandaag voor de kathedralen en wauw echt wauw. We liepen het Kremlin in en het was zo veel reusachtiger dan ik het me had voorgesteld. Zo groots en imponerend. Groots, groter, grootst lijkt sowieso het motto van de Moskovieten te zijn. En een ander motto van hun is 200 rijden en vooral niet stoppen voor anderen. Ze hebben geen gevaarlijke rijstijl hoor...
De kathedralen zagen er van binnen echt prachtig uit. Grote kroonluchters met goud omhulde taferelen. Allerlei iconen uit de bijbel en allerlei verhalen waren er geschilderd. Van buiten zagen de kathedralen er al ontzettend mooi uit met hun gouden koepels, maar van binnen... wauw.
Om vijf uur gingen alle kathedralen dicht en vertrokken wij richting het Rode plein. Het hele plein was afgezet met hekken dus helaas konden we er niet echt overheen lopen. Het Mausoleum van Lenin zagen we van veraf en alleen met de camera zoomknop kwamen we dichterbij. We liepen langs de randen van het Rode plein en daar stond hij. Vanuit de verte al een paar keer gespot en nu stonden we er dan echt voor. De Basiliuskathedraal. Vele foto's hebben we hier gemaakt voordat we een plekje gingen zoeken om warme thee te drinken. Vervolgens zochten we de metro en reden we terug naar het appartement. Hier stond Oekrainsch eten op ons te wachten. Met rijst gevulden paprika's en bladerdeeg dingen met groenten en rijst, het smaakte echt heerlijk! Na het eten gingen we opnieuw naar kantoor, deze keer om Moskou by night te zien. Overal waren lampjes en auto's. Auto's zijn hier echt een statussymbool en ze parkeren ze echt overal. Ook gewoon langs de autoweg. Over de meest rechterbaan is dus amper te rijden omdat daar allemaal auto's staan. We pakten de metro naar Oekrainhotel. Dit is een van de zeven grootste gebouwen van Stalin, ook wel de zeven zusters genoemd. In dit hotel was een maquette van het Kremlin te zien en vervolgens gingen we naar de 31(!)ste verdieping om iets te drinken in Mercedes bar. Een heerlijke warme cocktail met appel en kaneel dronk ik op terwijl ik een geweldig uitzicht over de stad had. Overal waren lampjes, echt geweldig. Toen we het op hadden volgde een lange wandeling naar de metro en eindigden we in ons bedje.