Vrijdag 18 oktober 2013 - Reisverslag uit Salla, Finland van Caro Cools - WaarBenJij.nu Vrijdag 18 oktober 2013 - Reisverslag uit Salla, Finland van Caro Cools - WaarBenJij.nu

Vrijdag 18 oktober 2013

Door: Caro Cools

Blijf op de hoogte en volg Caro

18 Oktober 2013 | Finland, Salla

Vanochtend vroeg op want om tien begon de klassieke les. De weg wisten we nog ongeveer dus de heenreis ging redelijk vlot. Totdat we daar aankwamen... Er was een klassieke les bezig maar ze waren al bezig met pirouettes, ze konden nooit pas net begonnen zijn. Niemand sprak Engels, dus een duidelijk antwoord over hoe het nu zat kregen we niet... Gelukkig kwam toen een vrouw die Engels sprak en die vertelde dat vrijdagslessen op een andere locatie plaatsvonden, vijf minuutjes hier vandaan.  Een half uur, gefrustreerde Caro en veel gezoek later vonden we het gebouw. Toen moesten we de zaal nog vinden.  Inmiddels was het kwart voor elf en zou de les allang begonnen zijn. Opeens kwam daar een danslerares aan die om elf jazz zou gaan geven. Bleek de lerares die klassiek zou geven ziek te zijn en die les ging dus niet door. Konden we mooi mee jazzen. Hoewel het een simpele les was, was het absoluut niet saai door de energie en snelheid die er in zat. Op een heerlijk nummer mochten we helemaal los gaan, dat lieten Anouk en ik ons geen twee keer zeggen.  Terwijl de rest van de klas er ontzettend stijf bijstond, gaven wij al onze energie. Na de les kwam de lerares nog naar ons toe, dat ze het zo geweldig vond dat wij zo los gingen en dat wij ons zo vrij deden bewegen. Schijnbaar probeerde ze al een hele tijd de Russen losser te krijgen maar ging dat ontzettend lastig.  Daarom was ze heel blij met ons, haha.
Na de les gingen we een metro tour doen, alle mooie metro stations gingen we bezoeken.  Veel mozaïeken, oorlogs gerelateerde thema's en glas in lood zagen we. Metro uit, foto's maken en even rond kijken, metro weer in, naar de volgende halte en dan herhaalde zich dat weer. Na zo'n twee uur hadden we elk station van ons lijstje gezien en gingen we op weg naar het Novodivitsjiklooster. Dit is een vrouwenklooster en tevens een van de best bewaarde kloosters van heel Moskou. Erg vriendelijk waren ze er alleen niet. Of we wat wilde opschieten omdat ze om vijf uur zouden sluiten zeiden ze al om half vijf... nouja. De klokkentoren en kathedraal waren ontzettend mooi. Wel was er een groot verschil tussen het gerestaureerde deel en het niet gerestaureerde deel. Vage kleuren en afgebrokkelde stukken toren...
Op de terugweg heb ik nog een heerlijke buritto in het metrostation gegeten en in het appartement aangekomen ploften we meteen neer. Na een uurtje waren we bij gekomen en begonnen met koken. Na het eten was het snel omkleden en gingen we naar het Rode plein en vervolgens naar de Irish pub. Het Rode plein was echt prachtig verlicht en het winkelcentrum ernaast hing vol met lampjes, echt geweldig! Na foto's hiervan te hebben gemaakt liepen we naar de Irish pub.  Hier dronken we heerlijke cocktails en natuurlijk moesten we ook wodka gehad hebben. Phoe, die Russische wodka is best heftig haha. Na nog even lekker gezeten te hebben gingen we weer terug naar het appartement en vielen snel in slaap.

• 24 Oktober 2013 - 10:46

Francien:

zo te zien en te lezen heb jij weer een geweldige reis gehad.