Maandag 1 juli 2013, Kos-stad, Griekenland - Reisverslag uit Salla, Finland van Caro Cools - WaarBenJij.nu Maandag 1 juli 2013, Kos-stad, Griekenland - Reisverslag uit Salla, Finland van Caro Cools - WaarBenJij.nu

Maandag 1 juli 2013, Kos-stad, Griekenland

Door: Caro Cools

Blijf op de hoogte en volg Caro

01 Juli 2013 | Finland, Salla

Wat een dag! Om vijf uur ging de wekker al en om kwart over vijf zaten we op onze geweldige tandem en scheurden we over het eiland. We gingen de zonsopgang bekijken in de thermen. Althans, dat was het plan. Met de tandem gingen we ontzettend snel en die twintig kilometer leken snel te gaan. Toen kwam de berg, ik trek alles in over de berg van gister, dit was er pas een. OntZettend lang, stijl en uitputtend. Van zn zes schakelde we terug, zo onze ketting eraf. Een paar minuten later en twee paar pikzwarte handen verder stapten we weer op, verder omhoog. Ondertussen was de zon al op, dus we hebben de zonsopkomst bekeken vanaf onze fiets. Om half zeven waren we eindelijk bij de thermen en haalden we stokbrood, worst en jam uit de rugzak, breakfast time. Na het ontbijt dacht ik even naar huis te bellen, het was al zeven uur, dus ze zouden wel wakker zijn. Dacht ik. En had ik fout gedacht... Geen rekening houdend met het uur tijdsverschil heb ik ze thuis even lekker om zes uur (voor hen) wakker gebeld. Fijn zo'n dochter. (sorry pap!)
De thermen was een deel in zee, afgezet met grote stenen / rotsen. Er waren twee poelen, één was heel heet, terwijl er bij de andere ook zeewater was. Deze was afwisselend heerlijk koel en ontzettend warm. Het water stonk ontzeggend naar eieren (zwavelgeur) doordat het water door een vulkaan verwarmd werd. Na een uur hadden we genoeg gebadderd en stapten we weer op de tandem terug naar het hotel. Wauw, wat gingen wij snel de berg af, niet normaal. Onderweg even gestopt om te kijken hoelaat de bus naar Pyli zou gaan. Over driekwartier al... Gelukkig hadden we onze snelle fiets en haalden we het, naar huis te fietsen, ons om te kleden, tas in te pakken en terug te fietsen om vervolgens nog ruim optijd bij de bushalte aan te komen. Eenmaal in de bus ben ik even in slaap gevallen en in Pyli aangekomen werd ik weer wakker. We zouden de berg opklimmen naar oud Pyli, een stad die in 1830 is ontvlucht door de inwoners toen de cholera er uitbrak. De klim zou meer dan een uur duren, maar een auto was zo aardig ons naar boven te rijden. In oud Pyli kon je bij sommige ruïnes nog duidelijk zien hoe het huis eruit zou hebben gezien. Ook was er een kerkje,  met aan de binnenkant allerlei schilderingen die nog erg goed bewaard waren gebleven. Onderweg naar het kasteel van oud Pyli zagen we naast veel levende geiten ook een (incompleet) skelet van een geit... Erg apart.
Op het kasteel, of wat er van over was, hadden we een ontzettend mooi en ver uitzicht, helemaal tot aan Tigaki konden we kijken!
De weg naar beneden besloten we ook te liften en samen met een ouder engels echtpaar reden we terug naar nieuw Pyli. Hier hebben we de waterbron bezocht, die eigenlijk helemaal niet speciaal was. Omdat we geld wilden besparen besloten we niet meer de bus te nemen maar gewoon naar het strand van Tigaki te liften. Vrij snel stopte er een vrouw die ons voor het strand weer afzette. Zo fijn! Helaas waaide het echt veel te hard waardoor ons windsurfplan niet door kon gaan. Maar toevallig was een tijd geleden een Hamam geopend waar heerlijke massages werden gegeven. We hebben een pakket weten af te dingen naar twintig euro waarvoor we eerst de sauna in gingen en vervolgens een schrikdouche kregen. Hierna werd ons hele lichaam gescrubd en kregen we een geweldige foam massage. Wauw, echt waar. Het was een ontzettend mooi gebouw en de ruimte waar gescrubd en gemasseerd werd was heerlijk warm en zen. Met een ruwe doek werd je hele lichaam gescrubd totdat je het overal voelde tintelen. Ondertussen goten ze bakjes water over je heen en kon jij heerlijk op een verwarmde verhoging liggen met je ogen dicht. In een soort grote bak maakten ze een schuimbad. Hier haalde ze een doek doorheen en bliezen hier vervolgens lucht in en klopte het uit op ons lichaam. Het voelde van de ene kant ontzettend zwaar aan, maar ook weer heel luchtig. Redelijk ruw begonnen ze met een massage, echt heerlijk! Helemaal als herboren kwamen we er een halfuur later vandaan, hmm.
Vervolgens zijn we naar het strand verhuisd en hebben we daar nog even gelegen. Toen werd het tijd om terug te liften naar Kos-stad, hoe makkelijk het de eerste drie keer ging, zo moeilijk leek het nu. Twee jongens op een brommer hebben hard zitten lachen dat we aan het liften waren. Na een tijd stopte er eindelijk een auto, zaten hun erin! Vonden ze het zo zielig voor ons dat er niemand stopte dat zij ons wel zouden brengen. Met een typisch Griekse rijstijl werden we voor onze tandem afgezet zodat we weer naar het hotel konden fietsen.
Na het koken hebben we nog even een bezoekje aan barstreet gebracht en toen zijn we heerlijk gaan slapen.