Woensdag 3 juli 2013, Kos-stad, Griekenland - Reisverslag uit Salla, Finland van Caro Cools - WaarBenJij.nu Woensdag 3 juli 2013, Kos-stad, Griekenland - Reisverslag uit Salla, Finland van Caro Cools - WaarBenJij.nu

Woensdag 3 juli 2013, Kos-stad, Griekenland

Door: Caro Cools

Blijf op de hoogte en volg Caro

03 Juli 2013 | Finland, Salla

Wauw wat een dag! Nadat we vanochtend heerlijk uitgerust wakker werden hebben we ontbeten en zijn we richting Kos-stad gelopen. Het plan was om naar Kefalos te gaan liften, so thumbs up and go hitchhiking! We werden door een Griek afgezet op de main road en hier zijn we mensen gaan vragen ons mee te nemen. Alweer een Griekse auto was zo aardig ons mee te nemen. Bari en Kostas, twee Grieken op weg naar hun werk. Als we het niet erg vonden alle we tussendoor iets zouden afgeven konden we mee tot aan Paradise beach. Onderweg vertelde hij dat de huizen in Griekenland aan de kant van de Ionische zee groen en bruin gekleurd waren, en dat de huizen aan de kant van de Egeïsche zee blauw met wit gekleurd waren. Onze eerste stop was in Antimachia. Hier stond nog een traditioneel Grieks huis waar we even zijn gaan kijken terwijl zei iets afgaven. Vervolgens zouden we verder reiden naar Paradise beach, maar bedachten ze dat we eigenlijk ook het pauwenbos echt moesten zien. Dus maakten we een korte stop in Plati waar Hielke en ik snel de auto uit zijn gegaan om de pauwen van dichtbij te bekijken. Na een paar foto's gemaakt te hebben ging de rit verder. Aangekomen bij Paradise beach gaven ze ons nog ieder een hamburger mee (nog nooit zo'n lekkere, gezonde burger gehad!) en moesten we beloven de foto's te mailen.
Paradise beach maakt zijn naam absoluut waar, wat een ontzettend mooie baai! Het water zo ontzettend blauw en helder en het strand prachtig wit, nog zichtbaar onder het water. Nadat we onze burgers op hadden huurden we een waterfiets. Door alle wind was het best hard trappen, maar wauw, die zee was zo mooi. We hebben nog in het water gelegen, foto's gemaakt en vervolgens zijn we verder gelift naar Agios Stefanos. Dit was een oude kerk ruïne die nog redelijk bewaard was gebleven. Hier was ook een mini eiland waar je naartoe kon zwemmen. Al snorkelend zijn we erheen gegaan. Onderweg zagen we echt prachtige vissen. Sommige in dezelfde kleur als de oceaan, andere in alle kleuren van de regenboog. Zelfs anemonen en koraal hebben we gezien!
De twee Grieken van wie we vanochtend de lift hadden gekregen, hadden ons aangeraden de zonsondergang in Zia te bekijken. We besloten dat we dat ook nog wel in ons programma geduwd kregen. Van Agios Stefanos zijn we naar Cardamena gelift (hebben we deze plaats ook weer even gezien!) en vanuit hier zijn we per quad(!) naar Pyli gelift. Op die quad ging het zo ontzettend hard, ik durfde niet om te kijken, bang dat mijn zonnebril af zou waaien. Echt leuk dat we deze vakantie zelfs nog op een quad gezeten hebben! Vanuit Pyli kregen we een lift naar de hoofdweg bij Zia en hier pikte een heerlijke surfer ons op en reed ons helemaal omhoog naar Zia. In het restaurant zochten we een tafeltje uit van waar we de zon goed konden zien. Onder het heerlijke Griekse eten (souvlaki) zagen we de zon ondergaan. Wauw, wat een mooi gezicht! En al die kleuren ook...
Een Deens stel gaf ons een lift vanuit Zia helemaal terug naar Kos-stad. Toen snel naar het hotel, koffers half inpakken en op stap. De laatste avond zouden we helemaal losgaan.